7 Nisan 2009 Salı

İSTİKLÂL MARŞI'MIZIN EN İYİ TAHLİLCİSİ: YAŞAR ÇAĞBAYIR yazısı

İSTİKLÂL MARŞI'MIZIN EN İYİ TAHLİLCİSİ: YAŞAR ÇAĞBAYIR

İSTİKLÂL MARŞI'NIN KABUL TARİHİ

Yaşar ÇAĞBAYIR

Geçenlerde bir öğretmen arkadaşa misafirliğe gitmiştik. Öğretmen arkadaş öğrencilerin Millî Mücadelemizin bir destanı niteliğinde olan İstiklâl Marşı'nın kabulü ile ilgili olarak değişik tarihler ileri sürdüklerini ve her biri de kendi söylediğinin doğru olduğunu iddia ettiğini söyledi.

Okullarda bu tarihin farklı farklı öğretildiğini belirtti. Bu konuşma benim geçmişte hazırlamış olduğum bir rapora kadar uzandı. Demek ki yine aynı hatalar tekrar edilmeye başladı. Güncelliği dolayısıyla o rapordan söz etmek yerinde olacak diye düşünüyorum.

Bir zamanlar müfettişler, sınıflarda öğrencilerin huzurunda öğretmene İstiklâl Marşı'nı söz olarak ezbere okutarak denetimde bulunuyorlardı. Fakat İstiklâl Marşı'nın kabul tarihine gelince dört ayrı tarihle karşılaşır olmuştuk. Malûm işimiz kalıp olarak ezberlemek. Hiç düşünmek, muhakeme etmek, araştırmak, biraz kafa yormak yok. Biri kalkar 25 mart 1925 der. Nereden biliyorsun denildiğinde "Kitapta öyle yazıyor" der. Bakarız kitaba gerçekten öyle. Başka biri 14 Mart, bir diğeri 25 Mart gibi farklı tarihler ortaya atarlar. Ama hiçbiri de kaynaktan yararlanarak işin doğrusunu bulmayı akıl edemez. En çok başvurduğu yer de elindeki ders kitabıdır. Ders kitabı.... evet en doğrusunun orada bulunması gerekirken... Güvenilecek gibi değil... İş başa düşer... Başladım araştırmaya... Sonunda bir rapor hazırladım ve "makam atlamama"nın gereklerini yerine getirerek aşağıdaki raporu Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu'na kadar iletilmesi için ilgililere sundum.

"Okul kitaplarında ve İstiklâl Marşı üzerine yazılmış kitaplarda Millî Marşımızın kabul tarihi ile ilgili değişik tarihlere rastlanmaktadır. Bir öğretmen olarak hangisini öğreteceğimizi şaşırdık. Doğrusunun hangisi olabileceği üzerinde araştırma yapmaya kalkıştığımızda şu tarihlerle karşılaşmış olduk:

"....BMM'nin 12 Mart 1921 tarihli oturumunda... resmî marş olarak kabul edildi." [Meydan Larus, İstiklâl Marşı Maddesi s. 519]

"BMM'nin 14 Mart 1921 tarihli toplantısında... millî marş olarak kabul edildi." [Türkçe-6, Kemal Demiray, 1. bas. 1982; Ortaokullar için Türkçe-1, 2. bas. Millî Eğitim Basımevi, İstanbul 1983, 12/12/1 s.2.]

"... Bunun (İstiklâl Marşı'nın) Kurtuluş Savaşının en bunalımlı yılında (14 Mart 1921) yazılmış olduğunu belirtiniz." [Kemal Demiray, Temel Eğitim Okulları 6,7,8 sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuzu, 1. bas. Millî Eğitim Basımevi, İstanbul, 1982, s. 5]

Temel Eğitim Okulları Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi (İsmet Parmaksızoğlu)'nin 105. sayfasına alınmış bir okuma parçasında "Meclisin 12 Mart 1921 tarihli toplantısında ... okunarak ayakta alkışlandı. 25 Mart 1921 tarihli toplantısında ise ... İstiklâl Marşı adıyla kabul edildi." [İlhan Yardımcı, İstiklâl Marşı'nın Kabulü, Marmara, 25 Mart 1981] olarak geçmektedir.

Resmî Gazete'nin fotokopisi (Eski Yazı ile): "Ceride-i Resmiye, Pazartesi 11 Recep 1339, 12 Mart 337" İstiklâl Marşının metni ve altında "Mehmed Akif, kabul tarihi 12 Mart 337, ictima: 6, celse:2" yazılı. [Bu fotokopi, Resimlerle İstiklâl Marşı, Ekonomik ve Sosyal Yayınlar AŞ. Ankara 1976, Okul Yayınları Serisi, Yayın No:1, s. 19'da yayınlanmıştır.]

"İstiklâl Savaşı sırasında yazılmış, 25 Mart 1925 yılında TBMM'nde dört defa ayakta dinlenerek yüzlerce şiir arasından millî marş olarak seçilmiştir". [Aynı eser, s. 15]
Görüldüğü gibi İstiklâl Marşı'nın kabulü ile ilgili dört değişik tarih mevcuttur:
12 Mart 1921,
14 Mart 1921,
25 Mart 1921,
ç) 25 Mart 1925.
Bunların içinde en inandırıcı görüneni ve güveniliri Resmî Gazete fotokopisi olmalıdır. "Kabul tarihi: 12 Mart 337" Burada eski (Rumî) takvimle bugün kullandığımız takvim arasında 13 günlük bir fark olduğu düşünülerek 25 Mart olacağı sanılabilir. Fakat 1917 yılında bu 13 günlük farkın giderilerek Rumî takvimdeki 1 Mart'ın, şimdiki 1 Mart'a getirildiği Türk Ansiklopedisi'nin Takvim maddesinde belirtilmektedir. Bu durumda İstiklâl Marşımızın kabul yılı olan 1921'de bu 13 günlük fark bulunmamaktadır. Gün olarak Resmî Gazete'deki 12 Mart, bugünkü 12 Mart'tır. 337 ise bugünkü kullandığımız takvime göre 1921'dir.
Sonuç olarak:
Çeşitli kitaplarda ve ders kitaplarında görülen diğer tarihler yanlıştır, 12 Mart 1921 olarak düzeltilmeli ve öğrencilere bu şekilde öğretilmelidir.
(EK. Ceride-i Resmî'nin İstiklâl Marşı metninin yer aldığı 12 Mart 337 tarihli sayfasının fotokopisi)
Bu rapora karşılık Millî Eğitim Bakanlığından alınan yazı aynen şöyledir:


TC
MİLLÎ EĞİTİM GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
Sayı, 611.EĞD.Başk.Koi.Şb. Md. 12204 Ankara, 8 Ekim 1984
Konu: İstiklâl Marşı'nın kabul tarihi
AYDIN VALİLİĞİNE
(Millî Eğitim Gençlik ve Spor Müdürlüğü)

İLGİ: Aydın Valiliği Millî Eğitim Müdürlüğünün 22.3.1984 tarih ve Orta Öğ. 311/9071 sayılı yazısı.
İliniz Söke 100.Yıl Atatürk İlköğretim Okulu öğretmeni Yaşar ÇAĞBAYIR'ın İstiklâl Marşı'nın kabulündeki tarih değişikliği hakkındaki İLGİ dilekçesi ve raporu, Başkanlığımızca incelenmiş, yapılan araştırmalar sonucunda, İstiklâl Marşının kabul tarihinin 12 Mart 1921 olduğu tespit edilmiştir.
Raporda sözü edilen Bakanlığımız kitaplarında, bu doğrultuda gerekli düzeltmeler yapılmak üzere not alınmış ve çalışmalara başlanmıştır.
Bilgilerinizi rica ederim.
Bakan adına.
Ülkü BİLGEN
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı

21 Mart İstiklâl Marşımızın TBMM'de kabul edilişinin yıl dönümüdür.
İşte bu olay bana İstiklâl Marşı üzerinde derinlemesine çalışma yolunu açmış oldu. Ve önce "Türk'ün Bayrak Mücadelesi Açısından İstiklâl Marşı'nın Tahlili"ni yazdırdı. daha sonra tekrar gözden geçirerek daha geniş bir eser olan "İstiklâl Marşı'nın Tahlili"nin meydana getirilmesine vesile oldu. Birincisinin mevcudu kalmadı. İkincisi ise Diyanet Vakfı yayınları arasında ikinci baskısını yaptı. Dileyenler Diyanet Vakfı Yayınevlerinden veya Müftülüklerden temin edebilirler. Bu vesile ile Mehmet Âkif'i rahmetle anar, Allah'ın engin bağışına mazhar olmasını dilerim. Yeni Söke Gazetesi, 12 Mart 2002 Salı, Yıl: 9, Sayı: 2418

Yaşar Çağbayır
Biyografisi:
3 Mayıs 1945 tarihinde Denizli'nin Kocapınar köyünde doğdu. Orta hâlli bir çiftçi ailesinin çocuğudur. İlkokulu aynı köyde, ortaokulu Acıpayam'da bitirdikten sonra Denizli Lisesi'nde öğrenimine devam etti. Daha sonra da Bursa Eğitim Enstitüsü Türkçe (1968), Anadolu Üniversitesi AÖF Türk Dili ve Edebiyatı (1991) bölümlerini bitirdi. İlk görevine Konya-Ereğli Halkapınar Ortaokulu'nda başladı. Denizli ve Söke'de çeşitli okullarda çalıştıktan sonra 1985 yılında Söke İlçe Millî Eğitim Şube Müdürlüğü görevine atandı. Aynı dairede Oyhan H. Bıldırki ve Abdülkadir Güler ile birlikte görev yaptılar. Daha sonra 1992 yılında bakanlık değiştirme zorunda bırakılarak Söke Ziraat Teknik Lisesi Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliğine atandı. Evli ve iki çocuk babası olan yazar Çağbayır, yerel gazeteler ve Beşparmak Dergisi'nde yazdığı araştırma inceleme yazıları, makale ve hikâyeleriyle tanınıyor.
OYHAN HASAN BILDIRKİ http://oyhanhasan.sitemynet.com/oyhan/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder